03/07/2009 - Two killed in crash Super Cub LB-06 at EBTN

(Belgian) Military Aviation related topics in English

Moderators: brackda, brakke

03/07/2009 - Two killed in crash Super Cub LB-06 at EBTN

Postby NLExile » 03 Jul 2009, 13:13

Have a thought for Olt. vl.Tim Coppenholle and Flor Wauters (picture herebelow) and their families and friends.

Image

2 morts dans un accident d'avion à Tirlemont

BELGA
Mis en ligne le 03/07/2009

Un avion s'est écrasé vendredi matin sur la base aérienne militaire de Goetsenhoven, près de Tirlemont (Brabant flamand). Les deux occupants de l'appareil sont décédés, indique vendredi la commune de Tirlemont.
La Défense ne souhaite pas encore communiquer l'identité des victimes, les familles de celles-ci devant encore être mises au courant. Le ministre de la Défense, Pieter De Crem, fournira plus d'informations sur cet accident au cours d'une conférence de presse vendredi à 11h30 à Bruxelles. L'administration communale de Tirlemont a précisé que l'accident s'était produit vers 9h45. Un appareil de type Piper Club, utilisé pour tracter des planeurs, était en train de décoller quand un problème est survenu. L'avion a touché un terrain de stationnement près de hangars et a dévié vers un champ où il s'est écrasé et a pris feu.

Les pompiers de Tirlemont sont arrivés sur les lieux accompagnés d'une équipe SMUR, mais les deux occupants de l'avion étaient déjà décédés.

Une commission enquête sur les causes

Une commission s'est rendue sur les lieux de l'accident d'un avion militaire survenu vendredi matin à Tirlemont pour tenter de déterminer les causes du crash, a indiqué le lieutenant général d'aviation Gérard Van Caelenberghe, commandant de la composante Air, au premier briefing de la Défense vendredi matin. Il n'a pas communiqué l'identité des victimes. L'avion, un Piper Cub (BIEN: Cub), s'est écrasé deux minutes après son décollage de l'aéroport militaire de Tirlemont.

Il devait se rendre à Coxyde, où il allait participer aux démonstrations prévues samedi. L'avion, construit en 1976, avait été complètement revu en 1998 et était "totalement prêt techniquement" pour le vol, a précisé le lieutenant général.

Le pilote, né en 1977, avait obtenu sa licence militaire en 2003 et totalisait 200 heures de vol sur Piper Cub. Son passager était instructeur et examinateur sur Piper Cub depuis 1968. Tous deux étaient donc expérimentés, a souligné Gérard Van Caelenberghe.

Une commission est donc descendue sur les lieux de l'accident pour tenter de déterminer ce qui a pu provoquer le crash.

Twee doden bij vliegtuigongeluk in Goetsenhoven
vrijdag 03 juli 2009Bron: belga Auteur: sdg, llc, dsl, svh

In Goetsenhoven, bij Tienen, is iets voor 10 uur een klein sportvliegtuigje neergestort. De twee inzittenden hebben de crash niet overleefd.

De slachtoffers zijn twee mannen van 43 en 77 jaar. Vermoedelijk zijn het mensen uit Antwerpen. Straks wordt meer informatie over hun identiteit vrijgegeven op een persconferentie.

De twee waren gebrevetteerde luchtkadetten. De luchtkadetten vormen een vzw die verbonden is aan het ministerie van Defensie. De vzw staat in voor de promotie van de militaire luchtvaart.

De twee wilden vanochtend een vlucht naar Koksijde maken vanop de kleine luchtmachtbasis van Goetsenhoven. Het ging om een oefening in de aanloop naar de luchtvaartshow in de kustgemeente.

Ze vlogen met een sportvliegtuig van het type Piper Club, dat gebruikt wordt om zweefvliegtuigen te slepen.

Bij het opstijgen deed zich een probleem voor. Details zijn daarover nog niet bekend. Het toestel raakte het parkeerterrein voor de hangars en week af naar een grasveld. De inzittenden trachtten nog tevergeefs een noodlanding te maken. Het vliegtuig raakte de grond en vatte vuur.

De brandweer van Tienen was snel ter plaatse, samen met een MUG-team, maar voor de twee inzittenden kon geen hulp meer baten. Ze verkoolden in het toestel.

Le pilote militaire belge qui s'est tué la semaine passée deviendra papa posthume
BRUXELLES Le sous-lieutenant aviateur Tim Coppenholle et Flor Wauters qui avait 67 ans sont les deux pilotes de Gossoncourt qui se sont tués, vendredi passé, dans le crash de leur Piper.
Tim Coppenholle, 31 ans, sera papa posthume.
Son épouse, Charlotte, doit mettre au monde leur bébé dans les jours qui viennent. Le couple devait fêter son deuxième anniversaire de mariage mardi, jour aussi de ses 32 ans.
Tim sera incinéré demain et samedi à 11 h, la 17e Escadrille survolera l'église où se tiendra l'office religieux.
Coppy , son nom de pilote, avait toujours rêvé de voler.
Entré à 16 ans chez les Cadets de l'Air, Tim comptait plus de 1.000 heures de vol seulement sur Agusta. Il avait rempli des missions notamment en Bosnie et en Afrique. C'était son dernier jour avant un mois de congé.
Tim avait prévu de terminer la chambre du bébé. "Mon mari avait peint un avion sur le mur avec le prénom de notre enfant, qu'il avait choisi seul. Ce devait rester une surprise, même pour moi. C'est un très joli prénom, qui a une signification spéciale. Voler était ce qui comptait le plus à ses yeux. Tim ne faisait jamais rien par hasard. Tout était réfléchi. Mon mari avait une autre passion, une Porsche 356 de 1964. Il en prenait un soin incroyable, nous l'appelions notre premier bébé .
Tim continuait d'étudier tous les jours. Il était ambitieux. Le matin où il est parti, vendredi passé, je lui avais dit, comme d'habitude, d'être prudent. (L'armée) m'a remis sa bague de mariage. Il la portait au doigt avec nos prénoms et la date, 02/07/2007".
À ce stade, l'accident reste inexpliqué.
Gilbert Dupont
http://www.dhnet.be/infos/faits-divers/ ... thume.html

Verongelukte piloot laat hoogzwangere vrouw achter
maandag 06 juli 2009 Vliegtuigcrash Tienen — MALLE - Tim Coppenholle (31) uit Malle is een van de twee militairen die vrijdag omkwamen toen hun vliegtuigje, vlak na het opstijgen, crashte in Tienen. Zijn vrouw Charlotte Avonts (27) is hoogzwanger. 'Vliegen was Tims passie, ons ongeboren kindje en ik zijn grote liefdes.'
Juli moest een feestmaand worden voor Charlotte Avonts en haar man Tim Coppenholle. Morgen zijn ze twee jaar getrouwd. En volgens de gynaecoloog wordt hun eerste kindje nog deze maand geboren. 'Maar in plaats van te feesten ben ik een weduwe. Een zwangere weduwe', zucht Charlotte Avonts.
Vrijdagochtend had ze haar man Tim Coppenholle nog gebeld op de militaire basis nadat ze bij de gynaecoloog op een laatste controle was geweest. 'Tim klonk opgewekt. Hij had er zin in. Zoals altijd. (glimlacht) Even later zou hij vanop de basis in Goetsenhoven vertrekken naar de Internationale Airshow in Koksijde. Ik heb Tim nog gezegd dat hij voorzichtig moest zijn. Dat doe ik altijd, uit gewoonte. Bijna meteen na het opstijgen is hun Piper neergestort. Tim en zijn collega (de 67-jarige Flor Wauters, nvdr.) maakten geen schijn van een kans. Hun vliegtuigje vloog meteen in brand.'
Toen Charlotte Avonts het tragische nieuws vernam trok ze - tegen het advies van de psycholoog in - naar de rampensite. 'Ik moést daar gewoon zijn', zegt ze. 'Ik kon het niet geloven en wilde met mijn eigen ogen zien wat er is misgegaan. Vandaag ben ik opnieuw naar die plek geweest. Ik heb goeie dag gezegd. En dat ik niet kwaad ben omdat ik weet dat hij er alles aan gedaan zal hebben om het goed te maken. En dat hij zich geen zorgen moet maken. Dat ik goed voor ons kindje zal zorgen.' (huilt) 'Tim en ik, we keken zó uit naar ons eerste kindje. We waren al meer dan tien jaar samen. Ik herinner me nog altijd de eerste keer dat ik hem zag in het jeugdhuis. Ik zei tegen mijn vriendinnen: Dat is hém . Het is begonnen met wil je iets drinken? Daarna is dat voorzichtig gegroeid. Op een dag gingen we samen om frieten voor onze vriendenkliek. Toen we terugkeerden waren de frieten koud. (lachje) Sindsdien waren we dus samen. We waren mekaars eerste lief. Het klikte zo goed tussen ons. We hebben intens genoten van het leven.'
Vandaag moest het verlof van Tim Coppenholle beginnen. 'Hij had twee weken vakantie en twee weken vaderschapsverlof. Veel voorbereidingen voor de geboorte moesten we nochtans niet meer treffen. We hadden alles al samen gekozen. De kinderkamer staat thuis klaar. Tim heeft op de muur een vliegtuig getekend met daarop de naam van ons kindje. Tim koos de naam. Ik mag die niet verklappen. Het moet een verrassing blijven. Tim wilde dat zo. Maar het is een mooie naam: één met betekenis. Tim dacht over alles goed na. Altijd. Twee jaar geleden trouwden we op 7-7-2007. Dat was een heel chique trouw met een militaire dienst. (trots) Tim had zelfs het advies gevraagd aan de ceremoniemeester van de koning.'
'Tim was pas zestien toen hij bij het leger ging. Hij was zo trots op zijn militaire carrière. Zes jaar geleden behaalde hij zijn vleugels. Nu was hij onderluitenant-vlieger. Tim had al heel wat medailles. Hij is op missie geweest in Bosnië. In januari is hij nog naar Afrika geweest voor zes weken. Het was de tweede keer al. Onlangs was hij nog in Hongarije. 'Vliegen was écht het allerbelangrijkste in zijn leven. Tim had meer dan 1.000 vlieguren op de Agusta alleen al. Van zijn squadron had hij het meeste vlieguren van allemaal. Zelfs tijdens zijn verlof ging hij vliegtuigen trekken. Hij was ook nog altijd aan het studeren. Tim was heel ambitieus. En slim. Tim was gewoon (denkt na) alles.'
Op de crashplek vonden ze de ongeschonden vliegenierspet van Tim terug. 'Tims mama denkt dat hij die pet tijdens het neerstorten nog uit het vliegtuig heeft gegooid. Speciaal voor mij', zegt Charlotte terwijl ze haar neus in de pet duwt. 'Ik ruik kerosine.' Op de rampplek hebben ze intussen ook zijn trouwring gevonden. 'Hij had hem nog aan in het toestel. Ik had schrik dat ze hem nooit meer zouden terugvinden. Ik krijg die morgen terug. Het is een magere troost maar Tim wist dat hij een ongewone job had. Met méér gevaar, ja. Af en toe praatten we eens over de gevaren. Tim zei toen altijd dat áls hij moest sterven, hij dat liefst strijdend in het vliegtuig zou doen. Tim zou heel ongelukkig geweest zijn mocht hij het overleefd hebben en aan een rolstoel gekluisterd zijn. Ziek zijn en ruzie maken was niets voor Tim. Als er al eens een woordje viel, maakte hij het meteen weer goed. Tim zei: we moeten gelukkig zijn voor ons kindje.'
'Tim had toch nog een passie: een Porsche 356 uit 1964. Helemaal origineel. Hij droeg ongelofelijk veel zorg voor die auto. We noemden die Porsche onze eerste baby . En Tim zou minstens even goed voor ons eerste kindje hebben gezorgd. Dat weet ik zeker.'
Ook de ouders van Charlotte Avonts zijn kapot van verdriet. 'Tim was veel meer dan onze schoonzoon. Hij was onze zoon. Mijn man en ik mochten op geen enkel feest naast elkaar zitten. Of ze praatten enkel maar over vliegtuigen. Onze hele zolder staat vol met modelbouwvliegtuigjes die ze samen in elkaar staken', zegt schoonmoeder Yolande.
Volgende week dinsdag zou Tim Coppenholle - Coppy in het vliegtuig - 32 jaar worden. De oorzaak van de crash is nog onbekend.

Image

V.P.
NLExile
Master

Return to Military Message Board